Konsten att lyckas med Social Selling

Från Likes till affärer! Från Solution Selling till Social Selling!

Solution Selling handlar om att hitta kundernas problem, lösa det och få affären. Social Selling innebär att inspirera kunderna via sociala media, skapa intresse för att starta en säljprocess. Idéerna kommer före du gör behovsanalysen, på det sättet skapas kunder som är motiverade att göra affärer med dig.

Dagens kunder är smarta, de vet att de behöver hitta nya lösningar för att alltid kunna nå sina mål. Därför är det kunderna som oftast tar initiativ till att inleda en köpprocess, 90%, och tar kontakt med säljare. 75% av beslutsfattarna använder sitt nätverk för att hitta de bästa leverantörerna och i snitt är det 5,2 personer som är med och tar besluten. Med Social Selling kommer du tidigare in i kundens köpprocess och avslutar affären snabbare. Du behöver inte vänta till kunden berättar om sina problem för att starta säljresan. Men dagens lösningssäljare måste använda Social Selling för att påverka kunderna så att de startar sin köpresa och engagera fler i kundens organisation. Social Selling har ändrat spelplanen för lösningsförsäljning.

Vad är det då som krävs för att flerdubbla din försäl­jning med hjälp av Social Selling? Tre saker: ett rele­vant budskap, rätt nätverk och ett sätt att engagera de personer du vill påverka. Om du kan pricka in dessa tre kommer du ha Linkedin och alla de 675 000 000 som använder Linkedin på din sida.

Social Selling är en av nycklarna till framgång i försäljning idag och Linkedin är den kanal som ger bäst utdelning: 277% effektivare för leadsgenerering än facebook. Social Selling och kundernas nya köpbeteende förstärker varandra. Internet är kundernas informationsmotor fungerar, den hjälper dig att utveckla din trovärdighet, ditt nätverk och din förmåga att väcka dina kunders intresse att göra affärer med dig.  Varje person har ungefär 100 unika kontakter så informationsspridningen kan gå oerhört snabbt via sociala medier. Vid ett tillfälle delade en konsultchef en referenshistoria och hans team på sju personer delade den vidare. Dagen efter hade 32 000 personer sett inlägget. Att förstå hur sociala medier kan föra ut information ger dig ett stort försprång före dina konkurrenter.

Kom på seminarie den 11/11 i Stockholm.

  • Du kommer att få tillgång till Social Selling metoden som fungerar.
  • Du blir först med min nya bok ”Konsten att lyckas med Social Selling” 
  • Valfri e-training 
  • Vi bjuder på gott morgonkaffe!

Boka din plats här: https://bit.ly/32Xm0ku

Vi ses den 11/11 på Hotell Amaranten i Stockholm

Jens Edgren

www.salesmakeover.se

070-799 88 00

Leave A Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.